Uppseendeväckande skivförpackning finner ny marknad

Svenska konceptutvecklaren JakeBox, som tidigare gjort sig känd för sin uppseendeväckande och miljövänliga skivförpackning för bland andra Rolling Stones, Lamborghini och Sony Playstation, lanserar nu, tillsammans med NT Värdetryck, sin andra produkt – ”Ejector”, en popup-förpackning med samma WOW-känsla, men för presentkort i kontokortsformat. Premiärvisningen sker på Butiksleverantärsmässan i Kista 12-13 april.

– När man köper ett presentkort för flera hundra, ibland tusentals kronor, så känns det lite futtigt att behöva räcka över det i ett enkelt kuvert eller pappficka, säger Mattias Johnsson på NT Värdetryck, som tillverkar korten. Så vi har sökt efter något häftigare, lite mer presentmässigt. JakeBoxs snygga skivförpackning var det som låg närmast det vi var ute efter, så vi undrade om de kunde göra nåt liknande för kort.

– Vi har fått flera liknande förfrågningar från presentkortsbranschen om att ta fram nåt med samma WOW-faktor som CD-jakeboxen, säger Jakob Skarin, VD på JakeBox. Så i höstas tog vi tag i projektet, tre koncept började ta form, nu är patentansökan inlämnad och vi redo att lansera det första av dem – ”Ejector”.

JakeBox Ejector kan enklast beskrivas som en popup-konstruktion, där kortet från ett dolt, vertikalt läge, roterar ut till ett öppet, horisontellt läge. En riktig överraskning för mottagaren.
– Vi tror mycket på det här konceptet, liksom på de två andra JakeBox har på gång, och är enormt stolta över att få vara först i världen med få sälja det, säger Mattias Johnsson.

För JakeBox som företag är detta ett enormt steg, då man i och med detta tar klivet från att vara enproduktsföretag till flerproduktsföretag och därmed närmar sig företagets stora framtidsvision, som handlar om att utveckla och sälja koncept till förpackningstillverkare, snarare än att själv tillverka förpackningar.

För mer information, se www.jakebox.com