Tennisklädesmärket som blev popklädesmärket

Idag ser vi på de svenska gatorna mer kläder och skor än någonsin av märket Fred Perry, ja det har skett en explosion på senare år.

Fred Perry var Englands genom tiderna främste tennisspelare, aktiv under framförallt 1930- och 40-talen. 1935 blev han den förste tennisspelaren att vinna singeltitlarna i alla fyra Grand Slam-turneringar. (Han var även elitspelare inom bordtennis och blev 1929 singelvärldsmästare inom denna sport.)

I slutet av 1940-talet uppsöktes Perry av österrikaren Tibby Wegner, med syfte att använda namnet Fred Perry som ett varumärke för sportrelaterade produkter. Det första de två männen gjorde tillsammans var att uppfinna svettbandet. Nästa steg var att utveckla polotröjor och pikétröjor som blev en omedelbar framgång. Idag omfattar varumärket tröjor, sportjackor, overaller, mössor, kepsar, skor och väskor med mera. Märket ägs nuförtiden av ett japanskt bolag.

Det typiska kännetecknet för varumärket Fred Perry är dess logo med en broderad segerkrans som synligt pryder alla produkter. Och denna segerkrans har med tiden framförallt starkt blivit förknippad med brittisk populärmusik och ungdomskultur i allmänhet snarare än idrott.

I slutet av 1950-talet tog den brittiska modskulturen märket till sitt hjärta och Fred Perry har även blivit synonymt med den brittiska s.k. northern soul-musiken. Inom den senare brittpopen från 1990-talet och framåt så ses medlemmar ur t.ex. Blur och Arctic Monkeys mer ofta än sällan bära Fred Perry-kläder på bandfotografier. Och listan kan göras hur lång som helst.

Kronan på verket kom när engelske popikonen Morrissey på omslaget till sitt senaste fullängsalbum Years of Refusal (2009) bar en ljusblå kortärmad Fred Perry-skjorta (och en bebis på sin arm). Längre än så kan ett klädesmärke nästan inte nå inom den populärmusikaliska historien.

Henric Ahlgren, musiktidningen.se